22.7.10

Negeri-Negeri di Malaysia

Malaysia terdiri daripada Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak. Ia meliputi 13 buah negeri iaitu Kedah, Pahang, Kelantan, Johor, Perak, Perlis, Selangor, Negeri Sembilan, Terengganu, Sarawak, Pulau Pinang, Sabah, Melaka dan Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya).

Kedah
http://www.kedah.gov.my


Ramai sejarawan menganggap Kedah sebagai negeri yang tertua sekali di Tanah Melayu. Pendapat ini diasaskan kepada penemuan arkeologi yang membuktikan adanya penempatan-penempatan secara teratur semenjak kurun keempat lagi. Terdapat pelbagai sumber yang menceritakan bagaimana nama “Kedah” timbul. Antaranya unsur-unsur Arab dan Parsi yang memperkatakan mengenai Kedah yang disebut sebagai “Kilah” (Ibnu Khurdadhbih 846) atau “Kalah” (Ibnu Muhalhal, 941) atau “Qalha”. Terdapat juga rujukan mengenai Kedah dalam tulisan-tulisan Sanskrit yang menyebut Kedah sebagai “Kataha” atau “Kadara” dan tulisan-tulisan Tamil yang menyebut Kedah sebagai “Kadaram” atau “Kalagam”. “Kadaram” bermakna kuali besar dan “Kalagam” pula bermakna warna hitam. Menurut ahli sejarah, nama Kedah berasal daripada perkataan “Kheddah” yang bermaksud perangkap gajah.

Ada pula pendapat yang menyatakan bahawa nama Kedah berasal daripada perkataan Arab “Kedah” yang bermakna gelas berkaki. Dari unsur-unsur China, iaitu semasa Dinasti Liang (502 - 665) Kedah disebut sebagai “Langgasu” atau “Langa” (atau Langkasuka). Penulis The Study Of Ancient Times in The Malay Peninsula and The Straits of Malacca, Roland Braddell menyatakan Kedah pernah disebut sebagai “Gedda”. Nama itu dikaitkan dengan perkataan Hindustan “Khadar” yang bermaksud tanah yang sesuai untuk tanaman padi.

Kedah terletak di utara Semenanjung Malaysia. Negeri ini bersempadan dengan Thailand dan mempunyai keluasan kira-kira 9,425 km2. Ibu negeri Kedah ialah Alor Setar dan Anak Bukit merupakan Bandar Diraja. Kedah mempunyai 15 kawasan Parlimen, 36 kawasan Dewan Undangan Negeri dan 12 daerah iaitu Kota Setar, Kuala Muda, Kulim, Kubang Pasu, Langkawi, Padang Terap, Sik, Baling, Yan, Pendang, Bandar Baharu dan Pokok Sena. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 2,000,000 orang.

Kedah menawarkan destinasi pelancongan yang menarik. Salah satu destinasi pelancongan yang patut dikunjungi di negeri ini ialah Pulau Langkawi. Pulau ini terkenal dengan destinasi percutian bebas cukai dan turut memiliki rangkaian pantai yang bersih dan indah. Gunung Jerai pula merupakan gunung yang tertinggi iaitu mencapai 1,217 meter. Selain itu, Kedah turut menawarkan destinasi pelancongan menarik seperti Pulau Payar, Air Terjun Puncak Janing, Air terjun Sedim, Balai Besar, Balai Nobat, Balai Seni Negeri, Batu Hampar, Bukit Kayu Hitam, Bukit Pinang, Junjong, Kota Kuala Kedah, Lata Asam Jawa, Lata Mengkuang, Lembah Bujang, Masjid Zahir, Muzium Negeri, Muzium Padi, Pantai Merdeka, Tasik Pedu, Pekan Rabu, Perangin Sik, Rumah Kelahiran Tun Mahathir, Seri Perigi, dan Makam Diraja.

Pahang
http://www.pahang.gov.my


Negeri Pahang merupakan negeri yang terbesar di Semenanjung Malaysia iaitu kira-kira 35,965 km2 dan terletak di Pantai Timur. Sebahagian besar daripada negeri Pahang diliputi hutan dan menyebabkan sebahagian besar taman negara terletak dalam negeri ini. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 1,543,300 orang. Pada zaman dahulu, Pahang mempunyai berbagai nama. Pengarang China menyebutnya sebagai Pang-Hang, Peng-Heng, Pang-Heng, Pong-Fong, Phe-Hang, Pang-Kang dan lain-lain. Pada tahun 1225, Chao Ju-Kua telah mengarang sebuah buku bernama Chu-Fan-Chi, beliau menyatakan di antara beberapa buah negeri yang ditakluki di bawah kuasa San-fo-chi ialah negeri yang bernama Peng-keng. Peng-keng itu ialah Negeri Pahang Darul Makmur. Orang Arab dan orang Eropah zaman dahulu ada menyebut perkataan Pam, Pan, Phang, Paam, Pao, Paon, Phaan, Paham, Fanhan, dan Phang.

G.R. Tibbetts, seorang ahli sejarah yang mengulas kisah yang ditulis dengan huruf Arab dalam buku karangan Mas’udi berpendapat, semua perkataan tersebut adalah
merujuk kepada Pahang. Warna bendera Pahang ialah hitam dan putih. Warna hitam melambangkan rakyat negeri tersebut manakala warna putih melambangkan Raja. Pahang mempunyai banyak keistimewaan berbanding negeri lain kerana memiliki sungai yang terpanjang di Semenanjung Malaysia iaitu Sungai Pahang, gunung yang kedua tertinggi di Malaysia iaitu Gunung Tahan (2,190 meter) dan tasik semula jadi yang terbesar di Malaysia iaitu Tasik Bera. Ibu negeri dan pusat pentadbirannya terletak di Kuantan sementara Pekan adalah Bandar Diraja. Pahang mempunyai 14 kawasan Parlimen, 42 kawasan Dewan Undangan Negeri dan 11 daerah iaitu Jerantut, Tanah Tinggi Cameron, Temerloh, Raub, Bentong, Rompin, Kuala Lipis, Maran, Pekan, Bera dan Kuantan.

Sebagai destinasi pelancongan, negeri Pahang dianugerahkan dengan keindahan bukit bukau, kampung nelayan yang mengagumkan, pantai yang putih dan juga tasik-tasik yang misteri dan mencabar. Antara destinasi yang menyeronokkan ialah Pantai Cherating, Teluk Chempedak dan Pantai Beserah. Di Pahang juga pelancong boleh melihat keindahan Cameron Highlands, Genting Highlands dan Bukit Fraser yang merupakan percutian tanah tinggi yang menyamankan. Di samping itu, negeri Pahang turut mempunyai taman-taman hutan yang terpelihara keasliannya seperti Rimba Kenong dan Endau-Rompin.

Kelantan
http://www.kelantan.gov.my


Nama “Kelantan” dikatakan berasal daripada perkataan “gelam hutam”, iaitu nama Melayu bagi pokok Melaleuca leucadendron. Ada juga yang mengatakan bahawa nama itu berpunca daripada perkataan “kilatan” atau “kolam tanah”. Selain itu negeri Kelantan juga dikenali dengan nama Tanah Serendah Sekebun Bunga, Tanjung Pura, Negeri Cik Siti Wan Kembang dan Serambi Mekah. Kelantan mempunyai keluasan 15,104.62 km2 dan terletak di Timur Laut Semenanjung Malaysia, berhadapan dengan Laut China Selatan, serta bersempadan dengan Thailand. Ibu negeri dan Bandar Diraja terletak di Kota Bahru. Kelantan mempunyai 14 kawasan Parlimen, 45 kawasan Dewan Undangan Negeri dan terbahagi kepada 10 daerah iaitu Tumpat, Pasir Mas, Tanah Merah, Jeli, Kuala Krai, Machang, Pasir Putih, Bachok, Kota Bharu dan Gua Musang. Bandar-bandar yang lain ialah Rantau Panjang dan Pangkalan Chepa. Warna bendera Kelantan ialah merah dan putih. Warna merah melambangkan kesetiaan rakyat kepada negeri dan warna putih pula melambangkan kesucian Raja. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 1,634,200 orang.

Kelantan menawarkan destinasi pelancongan yang menarik seperti Pantai Cahaya Bulan, Pantai Irama, Pantai Bisikan Bayu, Pantai Seri Tujuh, Pusat Batik/Songket, Kilang Batik, Bazar Buluh Kubu, Perkampungan Nelayan, Perkampungan Kraf tangan
dan Muzium Kraf, Muzium Islam, Istana Balai Besar, Istana Jahar, Jeram Lenang, Jeram Pasu, kraf tangan perak Kelantan, Lata Beringin, Muzium Diraja, Muzium Negeri, dan Muzium Perang. Kelantan juga menawarkan pengalaman tinggal di kampung, menyusuri sungai, menikmati makanan yang enak-enak seperti kuih akok, lompat tikam, nasi kerabu, keropok dan sebagainya.

Johor
http://www.johordt.gov.my


Perkataan Johor berasal daripada perkataan Arab “Jauhar” yang bermaksud “Permata Berharga”. Pengaruh Arab jelas kelihatan apabila para pedagang dari Arab telah datang ke sini bagi menjalankan perniagaan rempah yang sememangnya terkenal pada suatu ketika dahulu. Johor juga dikenali sebagai Hujung Tanah atau “Gangganu” oleh orang-orang Siam yang bermaksud “Batu Permata”. Johor merupakan negeri paling selatan dan ketiga terbesar di Semenanjung Malaysia. Johor mempunyai keluasan 18,986.88 km2. Anak bulan dan bintang yang terdapat pada bendera negeri ini melambangkan Raja yang berdaulat. Warna merah pula bermakna hulubalang yang mempertahankan negeri. Warna biru tua melambangkan kerajaan negeri. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 3,385,200
orang.

Merangkumi sepuluh buah daerah, Johor memiliki pantai yang putih berseri, pulau yang indah, hutan tropika yang masih belum diterokai, makanan yang lazat serta pengalaman budaya yang tidak mungkin dapat dilupakan. Johor Bahru, ibu negeri Johor, cukup terkenal di kalangan rakyat Singapura untuk berkunjung pada setiap hujung minggu bagi membeli belah dan menikmati juadah. Bagi peminat sukan golf, Johor merupakan negeri yang mempunyai jumlah padang golf yang tertinggi di Malaysia dan ia berstatus dunia. Bagi pencinta keindahan pantai dan peminat sukan air, Johor mempunyai persisiran pantai yang cukup luas dan sekurang-kurangnya 50 buah pulau terdapat di Johor. Antara pulau yang terkenal adalah Pulau Rawa, Pulau
Sibu, Pulau Aur, Pulau Besar dan Pulau Pemanggil di mana cukup termasyhur dengan kejernihan air bak kristal, keputihan pasir dan pelbagai hidupan laut yang berwarna-warni. Kepada pencinta alam, Taman Negara Endau Rompin yang terletak di sebelah utara Johor merupakan antara hutan simpan yang tertua di Malaysia. Pulau Kukup iaitu sebuah pulau di tenggara Johor, merupakan hutan paya bakau yang kedua terbesar di dunia.


Perak
http://www.perak.gov.my


Ada berbagai-bagai pendapat mengenai asal usul nama Perak. Setengah pendapat mengatakan bahawa nama itu diambil bersempena dengan Bendahara Tun Perak dari Melaka dan setengahnya pula mengatakan ia diambil dari ‘kilatan ikan dalam air’ yang berkilau seperti perak. Justeru, pengenalan nama negeri ini sendiri telah membayangkan tentang khazanah yang terkandung di buminya. Perak mempunyai keluasan kira-kira 21,005 km2 (6.4% daripada jumlah keluasan Malaysia) dan merupakan negeri yang kedua terbesar di Semenanjung Malaysia. Ibu negeri Perak ialah Ipoh dan Kuala Kangsar merupakan Bandar Diraja. Perak mempunyai 24 kawasan Parlimen, 59 kawasan Dewan Undangan Negeri dan 10 daerah iaitu Batang Padang, Kinta, Kuala Kangsar, Larut, Matang dan Selama, Kerian, Manjung, Hilir Perak, Perak Tengah dan Hulu Perak. Sungai Perak merupakan sungai yang terpanjang di negeri Perak dan kedua terpanjang di Semenanjung selepas Sungai Pahang. Bandar-bandar lain adalah seperti Bidor, Tapah, Teluk Intan, Sungkai, Lumut dan Taiping. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 2,393,300 orang.

Perak menawarkan destinasi pelancongan menarik seperti Lumut, Pulau Pangkor, Teluk Batik, Bukit Larut (Maxwell Hill), Muzium Darul Ridzuan, Muzium Geologi, Stesen Kereta Api Ipoh, Istana Kellie’s, Kuala Gula, Air Terjun Lata Iskandar, Lata Kinjang, Kompleks Sejarah Pasir Salak, Muzium Perak, Perak Tong, Projek Sungai Terrapin Bota Kanan, Muzium Diraja, Ladang Rusa Sungkai, Air Panas Tambun, Taman Tasik Taiping, Zoo Taiping, Menara Condong Teluk Intan, Tasik Temenggor dan Gua Tempurung.


Perlis
http://www.perlis.gov.my


Sejarah negeri Perlis bermula pada tahun 1821. Ketika itu berlaku tindak balas besar-besaran daripada penduduk tempatan ke atas penjajahan Siam ke atas Kedah. Akibat daripada peristiwa tersebut, pihak Siam berundur dan pembesar tempatan telah diberi kuasa untuk mentadbir Kedah, Setul, Kubang Pasu, dan Perlis. Raja Long Krok dilantik sebagai Gabenor di negeri Perlis. Timbalan Gabenor bagi negeri Perlis pada ketika itu ialah Syed Hussin Jamalullail. Inilah detik bersejarah bagi negeri Perlis di mana telah mendapat pengiktirafan daripada status tanah jajahan kepada sebuah negeri naungan.

Dari segi kedudukan geografi, Perlis terletak di utara Semenanjung Malaysia dan bersempadan dengan Thailand. Di sebelah selatan, Perlis berjiran dengan Kedah. Negeri Perlis dianggarkan berukuran seluas 795 km2 persegi dengan jumlah penduduk pada tahun 2009 adalah seramai 240,700 orang. Ibu negeri Perlis ialah Kangar, manakala Arau merupakan bandar Diraja yang terletak 10 km dari bandar Kangar. Perlis mempunyai tiga kawasan Parlimen serta 15 kawasan Dewan Undangan Negeri. Negeri kecil ini mempunyai “Tujuh Pesona” tersendiri yang menggamit kunjungan. ‘Pesona tersebut ialah; panorama (Ladang Tebu Chuping, Empangan Timah Tasoh); Taman Ular dan Reptilia Perlis; Harumanis; makanan Perlis (Laksa Kuala Perlis, makanan laut); tarikan sempadan (Padang Besar, pasar Ahad Wang Kelian); seni suara burung (tekukur dan merbok); dan pengembaraan hutan (Taman Negeri, Gua Wang Burma).


Selangor
http://www.selangor.gov.my


Selangor terletak di bahagian tengah pantai barat Semenanjung Malaysia dan bersempadan dengan Perak di sebelah utara, Pahang di sebelah timur dan Negeri Sembilan di sebelah selatan. Negeri yang terletak di bahagian barat Banjaran Titiwangsa ini dibahagikan kepada sembilan daerah yang terdiri daripada Sabak Bernam, Hulu Selangor, Kuala Selangor, Gombak, Klang, Petaling, Hulu Langat, Kuala Langat dan Sepang. Walaupun wujud beberapa pendapat mengenai asal usul nama Selangor, namun sejarah membuktikan bahawa ia diambil sempena nama Sungai Selangor yang mengalir ke Selat Melaka menerusi kawasan petempatan yang
kini dikenali sebagai Kuala Selangor. Perkataan Selangor itu sendiri tidak membawa sebarang makna yang jelas dalam bahasa Melayu dan pengkaji beranggapan ia mungkin merupakan singkatan, gabungan atau perubahan yang berlaku terhadap perkataan asal.

Selangor mempunyai keluasan kira-kira 7,930.20 km2. Ibu negeri Selangor ialah Shah Alam dan Klang merupakan Bandar Diraja. Negeri Selangor mempunyai 22 kawasan Parlimen dan 56 kawasan Dewan Undangan Negeri. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 5,179,600 orang iaitu yang paling ramai di Malaysia. Selangor menawarkan destinasi pelancongan menarik seperti Taman Pertanian, Bukit Melawati, Kelip-Kelip Kampung Kuantan, Batu Caves, Pulau Carey, Galeri Shah Alam, Bangunan Bersejarah Jugra, Tugu Keris Kampung Kuantan, Kota Darul Ehsan, Mines Wonderland, Pantai Morib, Bagan Lalang, Zoo Negara, Pusat Orang Asli Gombak, Pulau Ketam, Tasik Shah Alam, Stadium Shah Alam, Hutan Rekreasi Sungai Congkak, Sungai Gabai, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Sunway Lagoon, Hutan Templer, Muzium Sultan Alam Shah, Muzium Orang Asli dan banyak lagi.

Negeri Sembilan
http://www.ns.gov.my


Nama Negeri Sembilan mula digunakan pada abad ke-16 untuk merujuk kepada persekutuan negeri-negeri yang telah dibuka oleh orang Minangkabau di Semenanjung Tanah Melayu iaitu Segamat yang kini menjadi sebahagian daripada Johor; Naning yang kini menjadi sebahagian daripada Melaka; Rembau, Sungai Ujong, Johol dan Jelebu yang kini adalah sebahagian daripada Negeri Sembilan; Hulu Pahang dan Jelai yang kini menjadi sebahagian daripada Pahang; dan Kelang yang kini menjadi sebahagian daripada Selangor. Saiz Negeri Sembilan sekarang lebih kecil berbanding Negeri Sembilan yang asal. Keluasan Negeri Sembilan ialah kira-kira 6,657.09 km2 dan ia terletak di pantai barat Semenanjung Malaysia. Ibu negerinya ialah Seremban dan Seri Menanti sebagai Bandar Diraja. Negeri Sembilan mempunyai lapan kawasan Parlimen, 36 kawasan Dewan Undangan Negeri dan tujuh daerah iaitu Jelebu, Jempol, Tampin, Kuala Pilah, Rembau, Port Dickson dan Seremban. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 1,013,900 orang.

Negeri Sembilan menawarkan destinasi pelancongan menarik seperti Blue Lagoon, Cape Rachado, Kompleks Kraf Negeri Sembilan, Lukut, Kempas, Kolam Air Panas Pedas, Port Dickson, Muzium Negeri, Bangunan Sekretariat Negeri, Istana Sri Menanti, Taman Tasik Seremban dan Taman Rekreasi Ulu Bendul.


Terengganu
http://www.terengganu.gov.my


Negeri Terengganu terletak di Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Ibu negerinya ialah Kuala Terengganu dan negeri ini terkenal dengan pelbagai kegiatan ekonominya, daripada yang berasaskan perikanan, petroleum, sehinggalah kepada sektor pelancongan. ‘Permata Pantai Timur’ adalah gelaran yang sememangnya sesuai diberikan kepada negeri ini memandangkan ia merupakan sebuah negeri yang sangat kaya dengan pelbagai sumber yang boleh menambah daya penarik pelancong untuk sampai ke negeri bertuah ini. Jaluran pantainya yang menganjur sejauh 225 kilometer dari utara (Besut) ke selatan (Kemaman) menawarkan rangkaian kepulauan indah yang sudah terkenal di merata dunia. Bahagian utara dan barat laut negeri ini bersempadan dengan Kelantan, manakala bahagian selatan dan barat dayanya bersempadan dengan Pahang. Terengganu Darul Iman mempunyai keluasan kira-kira 12,955.14 km2.

Terengganu terbahagi kepada lapan kawasan Parlimen, 32 kawasan Dewan Undangan Negeri dan tujuh daerah iaitu Besut, Setiu, Kuala Terengganu, Marang, Hulu Terengganu, Dungun dan Kemaman. Warna putih pada bendera negeri ini melambangkan sultan manakala anak bulan dan bintang melambangkan agama Islam. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 1,121,100 orang. Terengganu menawarkan destinasi pelancongan seperti pulau, pantai dan tempat menarik seperti Bukit Keluang, Pulau Duyung, Pulau Gem, Pulau Kapas, Pulau Lang Tengah, Pulau Perhentian, Pulau Redang, Rantau Abang, Pulau Tenggol, Bukit Puteri, Pasar Seni, Chendering, Istana Maziah, Tasik Kenyir, Kuala Terengganu, Air Panas La, Taman Tamadun Islam, Masjid Tengku Tengah Zaharah, Air Terjun Sekayu, Air Terjun Sungai Ceralak dan Kompleks Muzium Negeri Terengganu.


Sarawak
http://www.sarawak.gov.my


Negeri Sarawak juga dikenali sebagai Bumi Kenyalang. Negeri ini merupakan negeri yang terbesar di Malaysia dengan keluasan kira-kira 124,449.51 km2 dan terletak di Pulau Borneo iaitu di Malaysia Timur. Kuching merupakan ibu negerinya dan Sungai Rajang yang merupakan sungai yang terpanjang di Malaysia terdapat di negeri ini. Sarawak terkenal dengan pecahan kumpulan etnik yang tersendiri iaitu kira-kira 27
kumpulan. Antara etnik yang terdapat di Sarawak ialah Iban, Bidayuh, Melanau, Kayan, Kenyah, Lun Bawang, Penan, Kelabit, Kedayan, Bisaya, Berawan, Lahanan, Sekapan, Kejaman, Punan, Baketan, Ukit, Sihan, Tagal, Tabun, Saban, Lisum, Longkiput dan lain-lain. Sarawak mempunyai 31 kawasan Parlimen, 71 Dewan Undangan Negeri dan 11 Bahagian meliputi 28 daerah seperti Kuching, Sri Aman, Sibu, Miri, Sarikei, Limbang, Kapit, Bintulu, Samarahan, Mukah dan Betong. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 2,503,600 orang.

Sarawak menawarkan pelbagai destinasi pelancongan menarik. Akronim CAN (Culture, Adventure dan Nature) menjelaskan alam Sarawak iaitu budaya, kembara dan alam semula jadi. Daripada budaya moden di bandar-bandar kepada budaya arkaik di pedalaman Sarawak, penduduknya menyambut pelbagai jenis perayaan setiap tahun. Namun, sambutan perayaan yang sangat sinonim dengan Sarawak ialah Hari Gawai. Warisan Sarawak yang kaya meliputi alam liar rimba ke dunia bawah air tersohor yang menggambarkan batu karang yang masih terpelihara. Antara destinasi yang sering menjadi tumpuan pelancong yang berkunjung ke Sarawak ialah Pantai Damai, Muzium Islam, Rumah Panjang, Kuching Waterfront, Pusat Kraftangan Sarawak, Taman Negara Bako, River Safaris, dan Lemaknak River Safari.


Pulau Pinang
http://www.penang.gov.my


Pulau Pinang yang juga dikenali sebagai Pulau Mutiara terletak di pantai Barat Semenanjung Malaysia. Sejarah mencatatkan bahawa Pulau Pinang mula dijajah oleh lnggeris yang diketuai oleh Francis Light pada tahun 1786. Negeri ini mempunyai keluasan kira-kira 1,031.04 km2. Ibu negeri Pulau Pinang ialah George Town. Pulau Pinang mempunyai 13 kawasan Parlimen, 40 kawasan Dewan Undangan Negeri dan lima daerah iaitu Barat Daya (Balik Pulau), Timur Laut (George Town), Seberang Perai Selatan (Nibung Tebal), Seberang Perai Tengah (Bukit Mertajam) dan Seberang Perai Utara (Butterworth). Bandar-bandar lain yang terdapat di Pulau Pinang ialah Perai, Air Itam, dan Kepala Batas. Terdapat sebuah Lapangan Terbang Antarabangsa di negeri ini iaitu di Bayan Lepas. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 1,577,300 orang.

Pulau Pinang menawarkan destinasi pelancongan menarik seperti Pulau Aman, Pulau Jerjak, Batu Feringhi, Taman Burung, Taman Botani, Taman Orkid dan Bunga Raya, Taman Rama-rama, Cheong Fatt Tze Mansion, Padang Kota Pulau Pinang, Menara Jam, Kuil Burma Dharmikarama, Kota Cornwallis, Gurney Drive, Masjid Kapitan Kling, Kuil Kek Lok Si, Khoo Kongsi, Komtar, Kuil Kuan Yin, Jambatan Pulau Pinang, Muzium Pulau Pinang, Rumah P. Ramlee, Kuil Ular, Gereja St George’s, Dusun Buah-buahan Tropika, Wat Chayamangkalaram, Hutan Rekreasi Teluk Bahang dan Bukit Bendera.



Sabah
http://www.sabah.gov.my


Sabah adalah negeri yang kedua terbesar di Malaysia dan terletak di utara Pulau Borneo. Pulau ketiga terbesar di dunia ini meliputi kawasan seluas 73,620.1 km2 dengan pantai sepanjang 1,440 km. Ibu negerinya ialah Kota Kinabalu. Dengan gelaran “Negeri Di Bawah Bayu”, Sabah bukan sahaja kaya dengan keindahan semula jadi, tetapi negeri ini juga kaya dengan warisan budaya penduduknya. Masyarakat aslinya terdiri daripada sekurang-kurangnya 30 kumpulan dan menggunakan lebih daripada 50 bahasa serta tidak kurang daripada 80 dialek. Kumpulan etnik utama adalah: Kadazan dusun (merupakan satu pertiga dari jumlah penduduk Sabah), Murut, Paitan, dan Bajau. Kumpulan penduduk pribumi lain ialah Bonggi, Iranun, Ida’an dan Brunei. Sebagai tambahan, kaum Cina merupakan kumpulan penduduk bukan asli yang terbesar. Dengan itu, Sabah adalah kaya dengan penduduk berbagai-bagai kaum dengan latar belakang kebudayaan masing-masing.

Berdasarkan jumpaan arkeologi, Sabah telah diduduki oleh penghuni sekurang-kurangnya 28,000 tahun yang lalu. Islam sampai di Sabah menjelang akhir abad kelima dan ke-16 melalui pedagang Arab dan India dan juga hasil daripada perluasan tanah jajahan kerajaan Kesultanan Melayu Brunei. Orang Eropah datang ke Sabah dua abad kemudiannya. Sabah kaya dengan berbagai-bagai jenis tumbuhan. Bunga terbesar di dunia Rafflesia dengan kuntumnya berukuran tiga meter garis pusat boleh ditemui di Sabah. Banyak spesies anggerik/orkid, periuk kera dan rhododendron tumbuh di Sabah. Sabah mempunyai 25 kawasan Parlimen, 60 kawasan Dewan Undangan Negeri dan lima bahagian iaitu Kudat, Pantai Barat (utara dan selatan), Sandakan, Tawau dan Pedalaman. Bandar-bandar lain ialah Keningau, Papar, Sipitang, Kota Belud, Tuaran, Penampang, Semporna dan Lahad Datu. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 3,201,000 orang.

Sabah menawarkan pelbagai destinasi pelancongan yang menarik. Antara yang paling terkenal ialah gunung yang tertinggi di Asia Tenggara iaitu Gunung Kinabalu (4,905.2 meter). Destinasi lain yang boleh dikunjungi ialah Taman Laut Tunku Abdul
Rahman, Pulau Sipadan, Pulau Layang-Layang, Taman Pulau Tiga, Pantai Tanjung Aru, Pulau Penyu, Pulau Lankayan, Pulau Mabul, Lembah Danum, Kampung Mengkabong, Pusat Pemuliharaan Orang Utan Sipilok, Air Panas Poring, Bangunan Yayasan Sabah (Menara Tun Mustapha), Tamu, White Water Rafting, Sandakan, Muzium Sabah, Lahad Datu, Semporna, Tawau, Sungai Kinabatangan, Taman Kinabalu, dan Gua Gomantong.


Melaka
http://www.melaka.gov.my


Melaka merupakan sebuah negeri yang kaya dengan sejarah dan budaya tersendiri. Negeri ini bersempadan dengan Negeri Sembilan dan Johor. Melaka menawarkan pelbagai keistimewaan daripada segi pelancongan, ekonomi, infrastruktur dan sebagainya. Parameswara adalah orang yang bertanggungjawab membuka negeri ini sehingga akhirnya Melaka muncul sebagai sebuah kerajaan kesultanan Melayu yang termasyhur. Nama Melaka dikatakan berasal daripada pokok melaka. Sejarah juga telah membuktikan bahawa Melaka pernah menjadi pelabuhan perdagangan yang penting di rantau Asia. Melaka kini mempunyai tarikannya yang tersendiri. Di antaranya ialah menaiki beca di tengah-tengah kota, menaiki bot di Sungai Melaka ataupun bersiar-siar di kawasan yang menceritakan tentang peperangan dan penyeksaan, percintaan dan penyesalan. Jadi tidak hairanlah kalau Melaka turut dikenali sebagai Melaka Bandar raya Bersejarah. Negeri ini merupakan negeri yang kedua kecil di Malaysia dengan keluasan tanah 1,652.00 km2. Melaka terbahagi kepada enam kawasan Parlimen, 28 kawasan Dewan Undangan Negeri dan tiga daerah iaitu Alor Gajah, Jasin dan Melaka Tengah. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 769,300 orang.

Melaka menawarkan destinasi pelancongan menarik seperti Pulau Besar, Pulau Upeh, Kota A Famosa, Taman Tema Air A Famosa, Air Keroh, Bukit China, Kuil Cheng Hoon Teng, Gereja Christ, Gadek Hot Spring, Makam Hang Jebat, Perigi Hang Li Poh, Makam Hang Tuah, Jonker Street, Masjid Kampong Kling, Muzium Maritim, Istana Kesultanan Melaka, Tugu Portugis, Dataran Merdeka Air Keroh, Gereja St. Francis Xavier’s, Gereja St. Paul’s, Kebudayaan Baba dan Nyonya, The Stadthuys, Seri Tanjung Homestay dan Masjid Tanah.

Kuala Lumpur
http://www.kualalumpur.gov.my


Kuala Lumpur yang merupakan ibu negara Malaysia telah diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (W.P.K.L) dan Pusat Pentadbiran Persekutuan pada 1 Februari 1974. Kuala Lumpur mempunyai keluasan 242.70 km2 dan terbahagi kepada tiga daerah iaitu Kuala Lumpur (Pusat Bandar), Cheras dan Setapak. W.P.K.L mempunyai 11 kawasan Parlimen iaitu Bandar Tun Razak, Batu, Bukit Bintang, Cheras, Kepong, Lembah Pantai, Segambut, Seputeh, Setiawangsa, Titiwangsa dan Wangsa Maju. Pembangunan Kuala Lumpur boleh dikatakan bermula daripada rentetan sejarah lampau iaitu setelah ditemui oleh pelombong bijih timah berbangsa Bugis, Raja Abdullah. Bijih timah yang ditemui di Sungai Gombak dan Klang telah mengundang Kapitan Cina, Yap Ah Loy untuk meneroka kekayaan Kuala Lumpur. Aktiviti perlombongan menjadi titik tolak kepada perkembangan pembangunan ekonomi Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur turut dikenali sebagai Bandaraya Bercahaya, Pusat Kesenian Antarabangsa, Pusat Perundangan Kehakiman dan Kota Kebudayaan Islam di Malaysia. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah seramai 1,655,100 orang. Kuala Lumpur City Centre (KLCC) merupakan satu projek pembangunan bandar yang bertaraf antarabangsa dan menjadi mercu tanda gemilang bagi negara Malaysia. Ia berkonsepkan “Bandar Raya-Dalam-Bandar Raya” yang merangkumi kawasan seluas 40 hektar serta menyediakan ruang kegunaan komersial untuk pejabat, perniagaan runcit, hotel dan kediaman seperti Menara Berkembar Petronas, Masjid Asy-Syakirin, Taman Awam, Suria KLCC, Kuala Lumpur Convention Centre, Hotel dan sebagainya. Menara Berkembar Petronas merupakan salah sebuah bangunan tertinggi di Asia dan menara berkembar tertinggi di dunia iaitu mencecah 452 meter.

Selain itu, Kuala Lumpur menawarkan destinasi pelancongan yang menarik seperti Taman Burung, Taman Rama-rama, Pasar Seni, Chinatown, Taman Bunga Raya, Istana Negara, Kompleks Budaya Kraf, Taman Tasik, Dataran Merdeka, Menara Kuala Lumpur, Tugu Negara, Masjid Negara, Muzium Negara, Pusat Sains Negara, Kompleks Sukan Negara, Istana Budaya, Zoo Negara, Taman Orkid, Planetarium Negara, Rumah Penghulu Abu Seman, Bangunan Sultan Abdul Samad, Tugu Negara, Balai Seni Lukis Negara, dan Pusat Kraf.

Labuan
http://www.labuantourism.com.my


Wilayah Persekutuan Labuan merupakan Wilayah Persekutuan kedua di Malaysia. Keluasannya ialah 91.64 km2 dan mempunyai hanya satu kawasan Parlimen. Ia terletak sekitar 10 km dari pantai Sabah dan mengambil masa dua setengah jam penerbangan dari Kuala Lumpur dan lima minit perjalanan bot dari Pulau Papan. Pulau Labuan telah diisytiharkan sebagai Pusat Kewangan Luar Pesisir (Offshore Financial Centre) dan Pelabuhan Bebas Cukai. Unjuran penduduknya pada tahun 2009 adalah 89,000 orang. Labuan bukan sahaja terkenal dengan pelabuhan yang besar dan dalam tetapi turut terkenal kerana persisiran pantainya yang berpasir putih dengan air yang jernih sehingga membolehkan pengunjungnya melihat kehidupan karang laut. Menyelam ‘scuba’ merupakan aktiviti pelancongan yang penting di sini.

Putrajaya
http://www.putrajaya.net.my


Pada 1 Februari 2001, Putrajaya yang mempunyai keluasan 49.30 hektar telah diisytiharkan secara rasminya sebagai Wilayah Persekutuan ketiga, selepas Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Labuan. Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan dipindahkan ke Putrajaya dari Kuala Lumpur bagi mengurangkan tumpuan kepadatan penduduk, kesesakan lalu lintas dan jurang sosiopolitik dan sosioekonomi. Ini kerana, kedudukan Putrajaya yang strategik iaitu terletak di antara 24 kilometer ke selatan Kuala Lumpur dan 20 kilometer di utara Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), di Sepang. Wilayah Persekutuan Putrajaya mempunyai satu kawasan Parlimen. Putrajaya menawarkan tempat-tempat menarik untuk dilawati seperti Bangunan Seri Perdana, Perdana Putra, Masjid Putra, Istana Melawati, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Dataran Putra, Tugu Millennium, Boulevard Putrajaya, Taman Botani, Taman Warisan Pertanian, Taman Wetland, Cruise Tasik Putrajaya, dan Alamanda. Taman Botani merupakan taman yang terbesar di Putrajaya iaitu meliputi 92 hektar. Taman ini menawarkan ketenangan semula jadi dengan 700 spesies tumbuhan tempatan dan dari 90 buah negara termasuk Afrika dan Asia Pasifik. Taman Wetland pula merangkumi kawasan seluas 162 hektar yang menempatkan Pusat Penghayatan Alam, Menara Pandang Jauh, kawasan perkelahan, tapak semaian dan pelbagai spesies fauna dan flora.

Tiada ulasan: