28.7.10

Kemerdekaan di bawah Kepimpinan Perdana Menteri

kemerdekaan membawa maksud bebas iaitu bebas daripada kongkongan atau cengkaman penjajah. Dalam meniti usia kemerdekaan yang 52 tahun, banyak usaha telah dijalankan agar rakyat mampu hidup dalam suasana yang aman dan makmur. Malaysia bertuah kerana sejak rakyat negara ini mengecap kemerdekaan, kita memiliki pemimpin-pemimpin yang berwibawa dan berkaliber untuk membawa Malaysia terus gah di mata dunia. Di bawah kepimpinan 6 orang Perdana Menteri, Malaysia telah berjaya membuka mata dunia dengan pelbagai kejayaan yang dikecap walaupun banyak cabaran yang mendatang.

Tunku Abdul Rahman
Terkenal sebagai Bapa Kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman merupakan individu yang bertanggungjawab merealisasikan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu dan pembentukan Malaysia. Tunku juga telah merancang pembangunan negara dengan memperkenalkan Rancangan Malaya Pertama (1956-1960) dan Rancangan Malaya Kedua (1961-1965). Ekoran pembentukan Malaysia pada tahun 1963, Rancangan Malaya telah diubah nama kepada Rancangan Malaysia iaitu Rancangan Malaysia Pertama (1966-1970). Tunku juga terkenal sebagai seorang pemimpin yang berjuang dalam pembangunan Islam di Malaysia, idealis kebebasan dan demokrasi, pejuang kemanusiaan, sukan dan rekreasi dan juga seni dan budaya.

Tun Abdul Razak
Tun Abdul Razak merupakan satu nama besar dalam sejarah pembangunan negara sehingga diberi gelaran sebagai Bapa Pembangunan. Dengan kebijaksanaannya, beliau telah berjaya memulihkan keamanan Malaysia dengan usaha pembangunan yang menyeluruh dan mengambil kira struktur masyarakat yang berbilang kaum. Beliau telah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (1971), Program Buku Hijau (1974), penubuhan PETRONAS (1974) dan semasa kepimpinannya Malaysia berada dalam rancangan Malaysia Kedua (1970-1975). Beliau juga merupakan orang yang bertanggungjawab memperkenalkan Rukun Negara sebagai usaha menyatupadukan penduduk Malaysia di bawah satu prinsip yang dipegang bersama. Sumbangan lain yang tidak kurang pentingnya ialah merombak sistem pendidikan dan menjana pembangunan ekonomi terutamanya kepada penduduk luar bandar melalui pengenalan FELDA dan FELCRA.

Tun Hussein Onn
Tun Hussein Onn merupakan pemimpin yang amat menekankan isu-isu perpaduan dalam mengimbangi kedudukan ekonomi antara kaum. Bapa Perpaduan ini telah menggunakan elemen Bahasa Melayu sebagai aset perpaduan tanpa mengira kaum dan agama. Beliau telah meneruskan perjuangan dari sudut pembangunan dengan memperkenalkan beberapa agensi seperti Lembaga Pembangunan Bandar (UDA), Sistem Penerbangan Malaysia (MAS), Institut Pentadbiran Awam Negara (INTAN), Amanah Saham Nasional dan rancangan pembangunan Malaysia ketika di bawah pimpinannya ialah Rancangan Malaysia Ketiga (1976-1980).

Tun Dr. Mahathir Mohamad
Anak kelahiran Alor Setar Kedah ini merupakan Perdana Menteri paling lama mentadbir negara. Jadi tidak hairanlah kalau banyak pembangunan yang diusahakannya dan layaklah beliau digelar sebagai Bapa Pemodenan. Tun Dr. Mahathir bertanggungjawab membangunkan negara Malaysia di bawah Rancangan Malaysia Keempat (1981-1985) sehingga Rancangan Malaysia Kelapan (2001-2005). Beliau juga telah memperkenalkan pelbagai dasar seperti Dasar Pandang Ke timur (1982), Dasar 70 Juta Penduduk (1982), dan Dasar Penswastaan (1883). Di bawah pimpinan beliau, Malaysia gah di mata dunia dengan pelancaran kereta nasional pertama (1985), pelancaran sistem satelit MEASAT (1996), pembinaan Menara Kuala Lumpur (1996), Menara Berkembar Petronas (1996), KLIA (1998), dan pelancaran mikrosatelit TIUNGSAT 1 (2000). Pusat pentadbiran kerajaan di Kuala Lumpur juga telah berpindah ke Putrajaya pada 1999. Terlalu banyak jasa beliau yang boleh digalurkan namun buah tangan yang masih menjadi matlamat negara sehingga ke hari ini ialah Wawasan 2020 yang menjadi matlamat seluruh rakyat Malaysia untuk melihat negara menjadi sebuah negara yang maju.

Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi
Tun Abdullah merupakan seorang pemimpin yang terkenal dengan sikap mesra dan lemah lembut. Di bawah pimpinannya, Malaysia berada di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (2005-2009). Beliau telah memperkenalkan rancangan pembangunan mengikut wilayah iaitu Wilayah pembangunan Iskandar (WPI) di selatan, Wilayah Pembangunan Utara (NCER), Wilayah Pembangunan Timur (ECER), Wilayah Pembangunan Sabah (SDC) dan Wilayah Pembaharuan Tenaga Sarawak (SCORE). Tun Abdullah juga telah memperkenalkan Islam Hadhari, Pelan Integriti Nasional (PIN), Modal Insan Kelas Pertama, memperbaiki sistem penyampaian perkhidmatan awam dan di bawah pimpinannya, rakyat Malaysia pertama telah berada di angkasa lepas iaitu Sheikh Muszafar yang dinobatkan sebagai angkasawan pertama rakyat Malaysia (2007).

Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak
Sebagai pemimpin nombor satu Malaysia yang memegang jawatan sebagai Perdana Menteri pada 3 April 2009, pencapaian Dato’ Sri Mohd Najib boleh dilihat melalui pengenalan konsep 1Malaysia. Konsep yang menyeluruh ini amat relevan dalam usaha menyatupadukan rakyat Malaysia. Di samping itu, dalam masa yang singkat ini, beliau mampu memperkenalkan beberapa pembaharuan dalam pimpinannya iaitu dengan memperkenalkan liberalisasi sektor kewangan dan liberalisasi sektor perkhidmatan.

Tiada ulasan: