28.7.10

Terengganu : Permata Pantai Timur

Negeri Terengganu Darul Iman merupakan sebuah negeri yang terletak di Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Ibu negerinya ialah Kuala Terengganu dan negeri ini terkenal dengan pelbagai kegiatan ekonominya dari yang berasaskan perikanan, Petroleum sehinggalah kepada sektor pelancongannya. Permata Pantai Timur adalah gelaran yang sememangnya sesuai diberikan kepada negeri ini memandangkan ia merupakan sebuah negeri yang sangat kaya dengan pelbagai sumber yang boleh menambah daya penarik pelancong untuk sampai ke negeri bertuah ini. Pantainya yang panjang dan rangkaian kepulauannya yang indah sudah terkenal di merata dunia.

Terengganu bertambah pesat membangun dengan usaha kerajaan untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada rakyatnya memandangkan seluruh rakyat Terengganu berhak untuk mendapatkan kehidupan yang lebih selesa dengan kekayaan sumber alam yang mereka miliki. Hari ini, boleh kita lihat dengan jelas bahawa rakyat Terengganu mampu meningkatkan pendapatan hasil daripada usaha kerajaan dalam pelbagai bidang sama ada pelancongan, pembuatan, industri kecil dan peningkatan kemudahan infrastruktur.

Terengganu juga telah memperkenalkan empat tema dalam usah pembangunan negeri ini iaitu ; Tiada Halangan Hanya Pelung; Islam Hadhari Terengganu Bestari; Bandar Warisan Persisir Air; dan Memahat Sejarah Mencipta Tamadun. Keempat-empat tema ini menunjukkan bahawa kerajaan Terengganu hari ini begitu komited dalam usahanya membangunkan Terengganu dalam pelbagai bidang sama ada yang bersifat duniawi mahupun yang bersifat rohani.


INFO NEGERIKU TERENGGANU


KESULTANAN TERENGGANU

Pengasas Kesultanan Terengganu pada hari ini ialah Sultan Zainal Abidin I. Baginda ialah putera Tun Habib Abdul Majid atau dikenali juga dengan panggilan Bendahara Padang Saujana. Mengikut buku Tuhfat al-Nafis karangan Raja Ali Haji, Tun Zainal Abidin ditabalkan sebagai Sultan Terengganu oleh Daeng Menampuk atau Raja Tua di atas pemerintahan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah. Sumber yang lain pula dinyatakan Tun Zainal Abidin ditabalkan di atas tahta Kerajaan Negeri Terengganu oleh Phra Chau Yang, Raja Pattani.

Pada tahun 1911, Sultan Zainal Abidin III meluluskan Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Negeri Terengganu yang di antara lain menyatakan Sultan Yang DiPertuan Besar Terengganu memiliki kuasa kerajaan dan jajahan serta adalah ketua tertinggi kerajaan Terengganu.

Tengku Seri Paduka Raja, Tengku Ismail diisytiharkan sebagai Sultan Terengganu pada 16 Disember 1945. Baginda seterusnya ditabalkan pada tahun 1949 dengan gelaran Sultan Ismail Nasaruddin Shah. Sultan Ismail Nasaruddin dilantik sebagai Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong ke – 6 dari 21 September 1965 hingga 20 September 1970. Dalam tempoh itu Duli Yang Amat Mulia Tengku Mahmud dilantik sebagai Pemangku Raja Terengganu.

Apabila Sultan Ismail Nasaruddin Shah mangkat pada tahun 1979, takhta kerajaan Terengganu digantikan oleh putera baginda, Duli Yang Teramat Mulia Yang Dipertuan Muda Tengku Mahmud. Baginda menduduki takhta kerajaan Terengganu dengan gelaran Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah. Sultan Mahmud mangkat pada 15 Mei 1998 di Singapura. Dengan itu, takhta kerajaan Terengganu digantikan oleh putera baginda, Yang DiPertuan Muda Tengku Mizan.


KEDUDUKAN GEOGRAFI DAN PENDUDUK

• Terletak di antara garisan bujur 102.25 dengan 103.50 dan garisan lintang 4 hingga 5.50. Di bahagian utara dan barat lautnya bersempadan dengan Kelantan manakala di bahagian selatan dan barat daya pula bersempadan dengan Pahang.

• Keluasan negeri ini kira-kira 1,295,638.3 hektar.


• Jaluran pantainya menganjur sejauh 225 kilometer dari utara ( Besut ) ke selatan ( Kemaman ).

• Terdapat tujuh daerah yang ditadbirkan oleh Pegawai Daerah iaitu :-

1. Kuala Terengganu (60,654.3 hektar)
2. Kemaman (253,559.9 hektar)
3. Dungun (273,503.1 hektar)
4. Marang (66,654.3 hektar)
5. Hulu Terengganu (387,462.6 hektar)
6. Setiu (130,436.3)
7. Besut (123,367.8 hektar)

• Terengganu terbahagi kepada 8 Kawasan Parlimen dan 32 Kawasan Dewan Undangan Negeri.

• Unjuran penduduknya pada tahun 2007 adalah seramai 1,067,900 orang.


ASAL USUL NAMA TERENGGANU

Terdapat pelbagai cerita tentang asal usul nama Terengganu. Perkataan Terengganu dikaitkan dengan pelbagai perkara dan peristiwa. Kisah asal nama Terengganu ini melibatkan penduduk luar Terengganu (Kelantan, Pahang, cacatan ahli sejarah) dan juga dari penduduk Terengganu sendiri.

• "Terangnya ganu"
"Terangnya ganu" dikaitkan dengan peristiwa beberapa orang pelajar Kelantan tiba di Kuala yang kini dipanggil Kuala Terengganu dan mereka melihat pelangi di langit. Mereka pun menyatakan "Terang sungguh ganu di sini". Apabila pulang ke Kelantan mereka menyatakan di negeri jirannya itu sungguh "terang ganuny".

• "Taring an"
"Taring an" dikatakan berasal daripada cerita yang dikisahkan oleh Sultan Terengganu yang kesembilan, Baginda Omar (1839 – 1876). Sebelum wujud nama negeri Terengganu, satu rombongan Pahang telah datang memburu di kawasan hulu. Apabila mereka tiba di satu tempat (kini dikenali dengan Sungai Terengganu Mati), salah seorang daripada rombongan itu berjumpa sebatang taring. Beliau pun bertanya kepada temannya, taring apa? Salah seorang daripadanya menyatakan – "Taring anu" kerana ia tidak dapat mengingatkan nama taring tersebut. Tidak lama kemudian, salah seorang dalam rombongan ini dapat memburu seekor rusa. Apabila dibawa pulang ke tempat mereka berkhemah, salah seorang daripada mereka bertanya tempat rusa itu diburu. Mereka yang berkenaan menyatakan berburu di "Taring anu". Begitu juga apabila membawa pulang kayu gaharu dan ditanya tempatnya, mereka menyatakan di "Taring anu". Lama kelamaan kawasan berkenaan dikenali dengan nama Terengganu.

• "Taring anu"
Kisah ini menyatakan yang "Taring anu" berasal daripada sebatang taring sebesar gading gajah dijumpai di sebuah pulau (kini dikenali sebagai Pulau Duyung) berhampiran Kuala Sungai. Ketua pulau tersebut menyembahkan kepada raja "taring anu tuanku". Dengan itu kuala sungai itu disebut sebagai Kuala Sungai Taring anu dan kemudiannya dikenali pula dengan nama Kuala Sungai Terengganu.

• Sungai Terengan
Sebuah kitab lagi berkait dengan salah sebuah sungai yang bernama Sungai Terengan. Kuala Sungai Terengan ini adalah pertemuan Sungai Kerbat dan Sungai Terengan. Dipercayai pada zaman silam sudah ada penduduk di sini. Mereka berulang alik menggunakan kedua-dua sungai ini. Oleh itu jika mereka bertolak dari Kuala Terengan, mereka akan menggunakan sama ada Sungai Terengan atau Sungai Kerbat. Jika ada di antara mereka bertanya hendak ke mana? Mereka akan menjawab sama ada ke "Terangan ni" atau "Terengan nu". Dengan itu lama kelamaan muncullah Terengganu. Ada juga ahli sejarah yang berpendapat, pada zaman dahulu, Negeri Terengganu ini dikenali dengan nama "Tanah Merah".

• "Terenggani"
Pelliott seorang ahli sejarah yang menulis dalam tahun 1904M ada menyebut beberapa nama di dalam bahasa Cina yang diambil daripada buku Cina itu nama Tin Ko Nou,Ting Kia Lou dan Ting Ko Lo, nama-nama bagi Negeri Terengganu. Kemungkinan boleh berlaku juga, Terengganu itu diambil asalnya dari perkataan "Terenggani" dari bahasa Tamil bererti 'Tanah Berbukit', dan nama itu diberi oleh pelawat India yang mungkin sampai di Terengganu pada zaman dahulu kala kerana dilihatnya negeri ini di sepanjang pantainya dari laut banyak berbukit.

JATA TERENGGANU

Jata atau Lambang Kebesaran Kerajaan Negeri Terengganu Darul Iman yang ada sekarang telah diwujudkan pada zaman pemerintahan Almarhum Sultan Zainal Abidin III hasil ciptaan beberapa orang pembesar di negeri ini. Menurut cerita, orang yang melukis Jata tersebut ialah Encik Mohamad bin Abdul Rahim iaitu saudara kepada Dato' Nara Wangsa (Dato' Mata-Mata) dan hasil ciptaannya telah disahkan dalam Majlis Mesyuarat Jumaah Negeri bagi kegunaan rasmi pada tahun 1932. Maksud jata ini ialah:-
1. Bulan Bintang menunjukkan Negeri Islam.
2. Mahkota menandakan Pemerintahan Diraja.
3. Pedang, Keris Panjang dan Cokmar pula Merupakan Alat Kebesaran Negeri.
4. Al-Quran di sebelah kanannya melambangkan Agama Islam, agama rasmi Negeri.
5. Buku Undang-undang di sebelah kiri pula menandakan Keadilan .
6. Wali / Selampai menandakan Alatan Istiadat Kebesaran.

Semua alat-alat ini dilingkungi oleh garisan bulat dan di dalamnya ada tertulis huruf Melayu sebanyak tiga patah perkataan dengan huruf Melayu yang bercerai-cerai hurufnya iaitu "Jawatan Kerajaan Terengganu". Pada masa pemerintahan Duli Yang Maha Mulia Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah, satu lagi alat kebesaran iaitu cokmar telah ditambah dan perkataan "Jawatan Kerajaan" dihapuskan manakala perkataan "Terengganu" dikekalkan.

Sumber: Koleksi Terengganu PPAT

LAGU KEBESARAN NEGERI

Allah Daulatkan Tuanku Sultan
Terengganu Darul Iman
Allah Peliharakan Tuanku Sultan
Sejahtera Sepanjang Zaman
Allah Rahmatkan Tuanku Sultan
Memerintah Rakyat Aman

LAGU TEMA NEGERI

Impianku
Terengganu, negeriku
Tanah berdaulat, penuh semangat
Semua impian, lama kusimpan
Pasti kujadikan, ia kenyataan
Akan ku melangkah
Dengan semangat kental di hati
Tak kan ku mengalah
Tunaikan janji yang terpatri
Terengganu Maju- impianku
Impian ini, bukan fantasi
Ia realiti, berkat Ilahi
Kusahut cabaran, gapai kejayaan
Bukti kemampuan, genggam harapan
Tiada halangan
Pahat sejarah yang cemerlang
Hanya peluang
Bina tamadun yang gemilang
Terengganu Maju-impianku
Terengganu Maju-impianku
Ulang:

Bukan fantasi
Ia realiti, berkat Ilahi
Kusahut cabaran, gapai kejayaan
Bukti kemampuan, genggam harapan
Tiada halangan
Pahat sejarah yang cemerlang
Hanya peluang
Bina tamadun yang gemilang
Terengganu Maju-Impianku
Terengganu Maju-Impianku


TERENGGANU DALAM CATATAN SEJARAH


SEJARAH AWAL TERENGGANU

Sejarah awal Terengganu adalah tidak jelas. Berdasarkan bukti arkeologi seperti kapak batu dan tembikar yang dijumpai di Gunung Bewah terdapat manusia tinggal di situ sejak 4,000 tahun sebelum Masihi. Pada Batu Bersurat Terengganu terdapat pula catatan nama Raja Mandalika. Seterusnya dalam sejarah Terengganu, terdapat pemerintahan bernama Megat Panji Alam dan juga Tun Telanai.


• Catatan Orang Cina
- Menurut cacatan sejarah, ada pelawat-pelawat Cina pada masa dahulu memberi nama Terengganu dengan "TING CHIA HSIA LU"(Teng Ka Ha Lo dalam bahasa Hokkein) dan TING KA HA LOU" dalam bahasa Kantonis.

- Dalam peta Wu Pei Chih, yang diperbuat di antara tahun 1511M, dan 1601M, berdasarkan kepada kenyataan yang diambil daripada pelayaran Cheng Ho ke Tanah Melayu di kurun Masehi yang kelima belas ada menunjukkan Pulau Tinggol (di hadapan Dungun) dan beberapa buah pulau di negeri Terengganu dan Kelantan.

- Catatan mengenai Terengganu oleh saudagar Cina, Chao Ju Kua pada tahun 1225 yang menyebutnya sebagai tanah jajahan takluk Palembang.

- Pengarang sejarah China yang bernama Chao Ju Kua yang menulis di dalam tahun 1225M ada menyebut nama Terengganu dengan Tong Ya Nong dan Kai Lan Tan (kelantan) sebagai dua buah pelabuhan di Pantai Timur Semenanjung di bawah pemerintahan Seri Vijaya Palembang.

• Peta Linschoten
- Di dalam peta yang diperbuat oleh Linschoten tahun 1623M, Negeri Terengganu disebut "Perengenaok". Peta ini ada menunjukkan nama capas (Pulau Kapas), Pulau Redang dan beberapa pulau yang bernama Fancian yang letaknya di tempat Pulau Perhentian sekarang. Meskipun Linschoten ada menunjukkan Calntao (Kelantan) dan Patani (Petani), Padram (Batu Pahat) Muar, tetapi tidak ada dimasukkannya Pahang atau Johor.

• Syair Jawa
- Di dalam syair jawa yang bernama "Negarakertagama" yang dikarang dalam tahun 1365 oleh Prapancha seorang sami ugama Buddha di Majapahit ada menyebutkan nama beberapa buah negeri di Semenanjung Tanah Melayu yang tertakluk kepada Majapahit, di antaranya ialah Terengganu, Dungun dan Paka (kedua-dua yang akhir ini ialah daerah dalam Terengganu).

• Batu Bersurat
- Batu bersurat yang dijumpai di Kampong Buloh, Kuala Berang, kira-kira tahun 1887M menyatakan tulisan perkataan Terengganu itu ialah "Terenkanu" dan di atas duit timah (pitis) yang bertarikh 1310H(1891M) ejaannya "Terkanu". Maka di antara nama-nama itu didapati Terengganu ditulis TERIANGGANO. Bilakah Terengganu digelar "Darul-Iman" tidaklah dapat ditentukan dengan sah, tetapi semasa pemerintahan Sultan Umar (Marhum Baginda 1893-1879) ada dikatakan gelarannya "Darus-Salam".

Petikan dan diubahsuai daripada : Sejarah Darul Iman Oleh : Dato' Haji Muhammad Salleh bin Haji Awang (Misbaha)

KEDATANGAN ISLAM DI TERENGGANU

Setakat ini tidak dapat dipastikan dengan tepat tarikh atau tahun dan dari mana kedatangan Islam ke Terengganu. Namun begitu pada Batu Bersurat Terengganu tercatat tahun Hijrah 702, bersamaan 1303. Tahun yang tercatat di Batu Bersurat bukan bermakna Islam bermula di Terengganu pada tahun tersebut. Namun tarikh tersebut memberi makna Agama Islam telah bertapak di Terengganu sebelum tahun 1303. Perkembangan Islam di Terengganu sebelum tahun tersebut membolehkan penulis batu bersurat menulis jawi dan golongan tertentu di Terengganu boleh membaca jawi. Satu perkara yang menarik bagi negeri Terengganu ialah negeri itu merupakan negeri yang terawal di Malaysia mengkanunkan undang-undang Islam.

Dalam pada itu terbukti pada kurun ke – 16, Sharif Muhammad Al-Baghdadi sudah berada di Kuala Berang. Kehadiran beliau ini sudah pasti ada kaitan dengan Agama Islam dan perdagangan. Beliau meninggal dunia di Batu Belah, Kuala Berang. Keturunan beliau, Abdul Malik bin Abdullah (lebih dikenali sebagai Tuk Pulau Manis) meneruskan kegiatan keagamaan di Terengganu. Setelah kira-kira 10 tahun menuntut di Mekah dan Madinah, di sekitar tahun 1690 Abdul Malik pulang ke Terengganu dan mengajar ilmu agama di Kuala Berang.

PENJAJAHAN DI TERENGGANU

Siam
• Bunga Emas dan Bunga Perak yang dihantar oleh Terengganu tiap-tiap 3 tahun sekali dijadikan bukti kuasa Siam ke atas Terengganu.
• Bunga Emas pertama yang dihantar pada tahun 1781 adalah sebagai tanda balasan hadiah yang diberikan oleh angkatan Siam kepada Sultan Mansur Shah I, kerana membantu angkatan Siam menyerang dan mengalahkan Legor pada tahun 1766.
• Sultan Zainal Abidin III (1881 – 1918) menjelaskan kepada Gabenor SIR Frederick Weld yang datang melawat Terengganu pada tahun 1886 dan 1887, Bunga Emas yang dihantar ke Siam hanya sebagai tanda persahabatan dan bukannya sebagai ufti.


British
• Kerajaan Siam telah menyerahkan Terengganu kepada Great Britain melalui Perjanjian Bangkok 1909.
• Perjanjian pada 22 April 1910 telah menetapkan bahawa Terengganu akan menerima Wakil British, W.L.Conlay sebagai Ejen British.
• Seterusnya pada tahun 1911, Kerajaan Terengganu meluluskan Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Negeri Terengganu yang menyatakan Terengganu adalah negeri Melayu dan Islam. Keadaan ini menyebabkan Ejen British tidak mempunyai kuasa yang bebas.
• Melalui perjanjian 24 Mei Sultan Terengganu akan menerima Penasihat British, menyediakan tempat kediaman di Terengganu dan nasihatnya hendaklah diminta serta diikuti dalam semua perkara pentadbiran kecuali Agama Islam.

Jepun & Tentera Thailand
• Pada tahun 1942 – 1945, Terengganu mengalami pendudukan Jepun. Dalam jangka masa ini Terengganu ditadbir oleh Tentera Jepun, 1942 – 1943 dan Pentadbiran Tentera Thai, 1943 – 1945.
• Pada 18 Mac 1942, Manabu Kuji tiba di Kuala Terengganu untuk memegang jawatan Syuciji (Gabenor).
• Pentadbiran tentera Jepun membentuk pentadbiran Terengganu berasaskan kepada empat pejabat; Pejabat Guji Keimu-bu (Pejabat khas untuk Tuan Syuciji Terengganu), Pejabat Somu-bu (Pejabat Am), Pejabat Zaimu-bu (Pejabat Khazanah) dan Pejabat Sangyo-bu (Pejabat perniagaan) serta Pejabat Kotsu-bu (Pejabat Pengangkutan).
• Kemudiannya dalam tahun 1943, pentadbiran tentera Jepun memindahkan pentadbiran Terengganu kepada kerajaan Thai.
• Pentadbiran Thai di Terengganu berakhir setelah Jepun menyerah kalah kepada pihak Berikat pada 15 Ogos 1945. Dengan itu pada tahun 1945, Terengganu diletakkan di bawah Region 8, pentadbiran Pegawai Kanan Hal Ehwal Awam (Senior Civil Affairs Officer) Terengganu yang disandang oleh Leftenan Kolonel D. Headley.


NASIONALISME DI TERENGGANU

Haji Abdul Rahman Limbong

• Penglibatan British dalam pentadbiran Terengganu dan diikuti dengan pengenalan peraturan baru membangkitkan tentangan pada tahun 1922,1925 dan 1928. Gerakan penentangan ini dipimpin oleh Haji Abdul Rahman bin Abdul Hamid (lebih dikenali sebagai Haji Abdul Rahman Limbong) dan disokong oleh penduduk Terengganu. Mereka yang terlibat dalam tentangan ini menyifatkan British dan segala peraturan baru yang diperkenal dan dikuatkuasakan (selepas British campur tangan dalam pentadbiran Terengganu) adalah peraturan kafir.

• Haji Abdul Rahman Limbong telah dibawa ke muka pengadilan. Beliau didapati bersalah dengan menyebarkan ajaran sehingga mencetuskan kebangkitan 1928. Di atas nasihat Dato’ Seri Amar Di Raja Haji Ngah Muhammad, beliau dijatuhkan hukuman buang negeri ke Mekah. Haji Abdul Rahman Limbong meninggal dunia kerana sakit di Mekah pada 6 November 1929.


Kesatuan Melayu Muda (KMM)

• Pada Mei 1937 KMM ditubuhkan dan didaftarkan pada Ogos 1938. Matlamat perjuangan Kesatuan Melayu Muda ialah menghindar orang Melayu daripada diperas oleh penjajah dan melahirkan semangat kebangsaan. Selain itu, matlamat KMM ialah ingin membebaskan Tanah Melayu daripada penjajah dan bergabung dengan Indonesia mewujudkan "Melayu Raya" atau "Indonesia Raya".

• KMM cawangan Terengganu diketuai oleh Wan Daud Ahmad. Di antara tokoh lain yang terlibat dalam pengasasan KMM di Terengganu ialah Ibrahim bin Muhamad Muda bin Jalil, Ibrahim Sulaiman, Muda Kassim, Muda Rahim dan Zakaria Arshad.


Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM)

• Pada 17 Oktober 1945, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) ditubuhkan di Ipoh, Perak oleh sekumpulan yang terlibat dalam perjuangan KMM. Cawangan KMM merebak ke seluruh Tanah Melayu termasuk Terengganu. PKMM cawangan Kuala Terengganu ditubuhkan di Chabang Tiga oleh Awang bin Ali dan Haji Abdul Latif.

UMNO
• Kerajaan British mengambil keputusan memperkenalkan Malayan Union pada tahun 1946 dan mendapat bantahan daripada masyarakat Melayu. Tentangan ini pula berkisar di sekitar masalah kerakyatan dan kedudukan Raja-Raja Melayu.
• Pada 1 April 1946 beberapa orang telah dipilih untuk menggubal perlembagaan bagi United Malays National Organisation (atau UMNO). Akhirnya dalam perjumpaan 11 Mei 1946 dalam kongres yang berlangsung di Johor Bahru pada 11 – 12 Mei 1946, UMNO dengan rasminya dilahirkan dengan Onn Jaafar menjadi Presiden yang pertama.
• Terengganu juga turut melancarkan tunjuk perasaan menentang Malayan Union pada 24 Januari 1946. Persatuan Melayu Kemaman, Terengganu menghantar kawat kepada Pengerusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menentang Malayan Union.

Parti-Parti Lain

• Angkatan Wanita Sedar dirasmikan penubuhannya di Kuala Besut pada tahun 1947.
• Persatuan Melayu Terengganu,
• Persatuan Melayu Besut
• Persatuan Melayu Kemaman
• Persatuan Melayu Kemasik.


PILIHAN RAYA KEARAH PEMBENTUKAN KERAJAAN SENDIRI

• Pada 30 September 1952, Menteri Besar Terengganu mengumumkan di dalam Majlis Mesyuarat Negeri, pilihan wakil Majlis Perbandaran Kuala Terengganu akan diadakan pada tahun 1953.

• Pilihan raya ini adalah berdasarkan kepada Local Authority and Local Council Election Ordinance yang diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan (Federal Legislative Council) pada 28 September 1950 dan 3 Julai 1952.

• Tiga kerusi diperuntukkan dalam pilihan raya ini; Kuala, Ladang dan Bukit Besar. Kemudiannya pilihan raya diadakan, ketiga-tiga kerusi ini dimenangi oleh calon Perikatan.

• Pada 7 September 1954, pengisytiharan mengenai pilihan raya bagi negeri dibuat. Pengisytiharan ini dibuat oleh Sultan Ismail Nasiruddin Shah dan ditandatangani oleh Menteri Besar Terengganu, Encik Kamaruddin Idris. Pilihan raya tersebut akan diadakan pada 29 Oktober 1954.

• Terengganu memperuntukkan 15 kawasan untuk pilihan raya tersebut. Lima belas kawasan tersebut ialah Kuala Besut, Hulu Besut, Setiu, Bandar Kuala Terengganu, Ladang, Bukit Besar, Kuala Terengganu Utara, Kuala Terengganu Barat, Kuala Terengganu Tengah, Kuala Terengganu Selatan, Hulu Terengganu, Marang, Dungun, Paka-Kemaman Utara dan Kemaman Selatan. Ketika penamaan calon, dua calon Perikatan menang tanpa bertanding.

• Pilihan raya ini adalah pertama kali di Pantai Timur dan kedua selepas Johor di Persekutuan Tanah Melayu. Dalam pilihan raya ini, pengundi datang mendaftar sebagai pemilih dan terus mengundi pada hari yang sama. Baki kerusi sebanyak 13 ditandingi oleh 14 calon Perikatan dan 10 calon Negara dan 9 calon Bebas. Dalam pilihan raya tersebut Parti Perikatan memenangi semua kerusi yang dipertandingkan.

• Pilihan Raya Persekutuan diadakan pada tahun 1955. Seperti juga negeri-negeri lain di Tanah Melayu, Terengganu juga membuat persiapan untuk menghadapi pilihan raya tersebut pada 27 Julai 1955. Tiga kawasan iaitu Terengganu Utara, Terengganu Tengah dan Terengganu Selatan akan dipertandingkan. UMNO Terengganu dikehendaki mengemukakan calon untuk bertanding dalam pilihan raya itu. Mereka yang dipilih ialah Engku Mohsein bin Abdul Kadir, Che Ibrahim Fikri dan Wan Yahya bin Haji Mohamed.

• Dalam pilihan raya yang berlangsung di tiga kawasan, Terengganu Utara, Terengganu Tengah dan Terengganu Selatan, Parti Perikatan berjaya mengalahkan calon Parti Negara.

• Dalam pilihan raya ini 52 kerusi dipertandingkan di seluruh Tanah Melayu. Parti Perikatan memenangi 51 kerusi dan hanya 1 kerusi sahaja dimenangi oleh Parti Islam SeMalaya (PAS) di kawasan Kerian, Perak.

• Parti Perikatan membentuk kerajaan mentadbir Persekutuan Tanah Melayu. Sementara itu rundingan kemerdekaan diteruskan sehinggalah Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.


TERENGGANU TERUS MAJU

TERENGGANU PERMATA PANTAI TIMUR

Pesisir pantai Terengganu menjalar panjang, dari Besut di utara hingga ke Kemaman di selatan kaya dengan teluk-teluk kecil yang terlindung dan pokok-pokok kelapa yang melambai ditiup angin. Kebanyakan pantainya yang lebar dipukul ombak Laut China Selatan yang berbuih putih dan pantainya juga melandai ke laut. Pulau-pulau di luar pantai Terengganu yang dikelilingi air jernih dan hidupan laut membentuk sebahagian daripada taman laut yang dilindungi. Lautan yang terbentang luas, hembusan angin yang sepoi-sepoi bahasa dan panorama matahari terbenam yang indah membolehkan pulau-pulau ini diibaratkan sebagai syurga tropika.

Terengganu kaya dengan warisan seni dan budaya yang tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas, seperti yang dapat dilihat daripada gerak tari lemah gemalai dan muziknya yang mengasyikkan. Selain itu, Terengganu juga terkenal dengan industri kraf tangan tradisional seperti membuat songket, batik, perhiasan tembaga dan anyaman pandan yang diwarisi sejak 2,000 tahun dahulu. Di samping itu, pelancong turut berpeluang untuk meninjau pasar malam yang diadakan setiap malam di tempat-tempat berlainan di seluruh Terengganu. Membeli-belah di pasar malam adalah sebahagian daripada budaya hidup masyarakat tempatan. Ia juga memberi peluang kepada pelawat untuk merasai makanan dan buah-buahan tempatan.

Seni Tradisional Tempatan
• Anak Burung Baniong
• Beca/Trishaw
• Gamelan
• Gasing
• Rodat
• Ulek Mayang
• Ulek Serkap/Balai
• Wau

Pusat Warisan
• Muzium Terengganu - Losong
• Chinatown
• Masjid Terapung
• Pura Tanjung Sabtu

Tempat-Tempat menarik
• LA hot spring
• Lata Tembakah
• Chemerung Waterfall
• Bewah Cave
• Sekayu Waterfall
• Kenyir Lake
• Kawasan perlindungan kunang-kunang Yak Yah
• Cruise sungai Marang
• Kawasan perlindungan penyu
• Resort Peladang Setiu
• Taman Burung Kuang Ajil
• Hutan Simpan Pasir Raja

Pantai Terengganu
• Pantai Air Tawar
• Pantai Bukit Keluang
• Pantai Penarik
• Pantai Merang
• Pantai Paka
• Pantai Rantau Abang
• Pantai Teluk Bidara
• Pantai Kelulut
• Pantai Tanjung Jara
• Pantai Kemasik
• Pantai Kijal
• Pantai Batu Burok
• Pantai Batu Rakit
• Pantai Chendering

Pulau-Pulau di Terengganu
• Pulau Rhu Hentian
• Pulau Perhentian
• Pulau Lang Tengah
• Pulau Redang
• Pulau Tenggol
• Pulau Gemia
• Pulau Kapas

Mercu tanda Terengganu
• Bukit Puteri
• Chinatown
• Kuala Terengganu Waterfront
• Batu Bersurat Roundabout
• Medan Maziah
• Masjid Abidin
• Masjid Terapung
• Terengganu State Museum Complex
• Istana Maziah

Seni Kraf tangan
• Pusat Kraftangan
• kraf tangan Tembaga
• kraf tangan songket dan batik
• Weaving Craft
• Pertukangan kayu


TERENGGANU DALAM PEMBANGUNAN WILAYAH TIMUR (ECER)

Terengganu terkenal dengan aktiviti ekonominya yang berasaskan perikanan dan petroleum. Petronas yang berkembang pesat di Terengganu telah memacu pendapatan bukan sahaja kepada negeri Terengganu tetapi kepada negara Malaysia secara keseluruhannya. Selain itu juga Terengganu terkenal dengan industri perikanan termasuk pembikinan kapa-kapal nelayan secara tradisional. Perkembangan ekonomi telah memberi dimensi baru kepada ekonomi Terengganu dengan penerokaan lebih kepada sektor pelancongan yang juga merupakan kekuatan semula jadi yang terdapat di negeri ini.

Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan, kerajaan telah mengumumkan perancangan untuk memajukan beberapa Koridor Wilayah Pembangunan. Dalam perkembangan ini negeri Terengganu termasuk dalam Rancangan Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur. Pelan induk bagi wilayah ini dirangka oleh sektor swasta yang diterajui oleh PETRONAS dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi. Dalam pelan induk ini, Terengganu akan dibangunkan sebagai Gerbang Pelancongan dan Pendidikan.

Sasaran kerajaan adalah untuk mencatatkan pertumbuhan KDNK negeri-negeri Pantai Timur pada kadar 7.2 peratus setahun secara purata sehingga tahun 2020. Lebih 560,000 peluang pekerjaan baru akan dijangka dapat diwujudkan dengan pembangunan Wilayah ini dalam tempoh 12 tahun berjalannya rancangan Pembangunan Wilayah Ekonomi. Matlamat utama kerajaan dalam merangka rancangan ini ialah memberi sinar harapan kepada golongan berpendapatan rendah terutamanya yang masih dihimpit kemiskinan tegar untuk keluar daripada kepompong kemiskinan dan bersama mengecapkan nikmat yang dibawa oleh pembangunan negara.

Secara keseluruhannya, rancangan ini mensasarkan pelaksanaan sebanyak 227 buha projek bernilai RM 112 bilion dalam tempoh 12 tahun. Rancangan ini akan digerakkan berasakan kepada lima kluster utama yang diperlukan untuk mempelbagaikan aktriviti ekonomi wilayah pantai timur demi memacu kemajuan di masak hadapan. Lima kluster utama tersebut ialah :-

1. Pertanian
Sektor pertanian akan dimajukan secara komersial, berskala besar dan menggunakan teknologi dan sistem pengurusan serta pemasaran yang moden.

2. Keindahan alam semula jadi aset pelancongan
Keindahan alam semula jadi seperti pantai. Pulau dan hutan akan dimanfaatkan sepenuhnya khususnya di negeri Terengganu yang kaya dengan alam semula jadinya yang indah.

3. Industri petroleum penjana ekonomi wilayah
Sektor minyak, gas dan petrokimia juga akan memberi lebih banyak peluang bagi usahawan tempatan menceburi industri hiliran yang berkaitan. Bahan mentah propilena dan etilena yang dihasilkan oleh kompleks petrokimia di Kerteh dan Gambang akan diusahakan oleh penduduk tempatan untuk menghasilkan produk-produk pengguna untuk pasaran tempatan dan antarabangsa. Kelompok Industri Plastik Kerteh akan ditubuhkan bagi membolehkn rakyat tempatan memceburi bidang pembuatan plastik. Kelompok industri ini yang seluas 140 hektar akan dilengkapi dengan infrastruktur yang lengkap serta jaminan sumber sedia ada dari loji Kompleks Petrokimia Kerteh.

4. Industri pembuatan
Tumpuan khusus akan diberikan kepada industri hiliran yang berasaskan minyak sawit, kayu, getah serta hasil pertanian lain untuk mengeluarkan barangan seperti bahan oleokimia, perabot, sarung tangan dan makanan halal. Industri berat dan industri kecil dan sederhana akan dibangunkan melalui bantuan kewangan, peralatan dan khidmat nasihat agar mereka mampu bersaing dalam suasana pasaran yang begitu mencabar.

5. Penyediaan modal insan berkualiti
Pusat-pusat pendidikan dan latihan akan dibangunkan di wilayah ini bagi memberi peluang anak-anak tempatan melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dalam usaha membentuk modal insan yang berkualiti.


Kerajaan juga prihatin terhadap golongan petani yang akan menerima manfaat daripada program-program ternakan dan beberapa program industri halal yang lain. Satu Projek Agropolitan seluas 2000 hektar berteraskan perladangan komersial berkelompok akan dibangunkan di Hulu Setiu yang akan melibatkan aktiviti penternakan, penanaman serta akuakultur.

TERENGGANU DALAM RANCANGAN MALAYSIA KESEMBILAN (RMK-9)

Terengganu hari ini tidak seperti dahulu lagi. Ia sudah jauh berubah. Hakikat yang harus diterima ialah, kerajaan berusaha keras untuk membawa perubahan yang satu masa dahulu boleh dianggap sebagai fenomena luar biasa. Bukan mudah untuk mencapai apa yang ada dalam tempoh tertentu. Namun di Terengganu, slogan “Tiada Halangan, Hanya Peluang” ternyata telah menjadi satu motto yang direalitikan oleh pihak kerajaan. Semua pihak bekerja kuat sehingga Terengganu sudah berubah wajah kerana menyedari bahawa rakyat negeri ini berhak untuk mendapat yang terbaik daripada kerajaan kerana mereka mempunyai aset yang selama ini hanya dipendamkan tanpa mengambil peluang yang sentiasa terbuka luas. Demi meneruskan pembangunan yang berterusan di Terengganu, kerajaan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) telah menggalurkan pelan yang khusus untuk pembangunan negeri Terengganu. Berikut merupakan jenis projek yang bakal terlaksana dalam RMK-9:-


SENARAI PROJEK RMKe9 TERENGGANU
BIL. PROGRAM/PROJEK
1 Pembinaan Asrama Pelajar-Pelajar
2 Kajian Semula Pelan Induk Landskap
3 Tapak Pelupusan
4 Projek Perumahan Rakyat
5 Pembangunan Teknologi Pemprosesan Makanan Halal/Dunia Di Mardi
6 Pembangunan Dan Pengurusan Makmal Dan Peralatan Teknologi Pemprosesan Makanan Di Mardi
7 Gelanggang Sukan Di Kawasan Luar Bandar
8 Meningkatkan taraf Majlis Tempatan
9 Pembinaan Pejabat Pendidikan Daerah, Klinik dan Pejabat Jabatan Berkenaan
10 Pembinaan Sekolah Rendah dan Menengah
11 Pembinaan Rumah Guru
12 Pembinaan Jalan Raya
13 Penambahbaikan kemudahan awam
14 Pembangunan Pusat pelancongan
15 Program Penyediaan Ruang Niaga Di Pusat Pertumbuhan Baru

“TIADA HALANGAN, HANYA PELUANG”

Slogan “Tiada Halangan, Hanya Peluang” ini menterjemahkan semangat rakyat Terengganu yang tinggi bagi menjayakan pelbagai kejohanan yang berprestij. Dengan menjayakan pelbagai kejohanan yang besar ini, rakyat Terengganu dilimpahi pelbagai peluang untuk meningkatkan taraf ekonomi berikutan kebanjiran pengunjung dari dalam dan luar negara ke negeri tersebut.

• Monsoon Cup
Monsoon Cup merupakan kejohanan Perahu Layar Dunia yang diadakan di Pulau Duyong telah berjaya menarik kira-kira 2 bilion penonton di seluruh dunia dan memahat nama Terengganu sebagai destinasi pelayaran unik dunia.

• Kejohanan Endurance Dunia (WEC’08) Persekutuan Equestrian Antarabangsa (FEI)
Kejohanan Endurance Dunia (WEC’08) Persekutuan Equestrian Antarabangsa (FEI) pula merupakan kejohanan sukan berkuda yang diadakan dengan tujuan memberi pendedahan kepada aktiviti sukan berkuda kepada rakyat serta salah satu acara pelancongan melalui sukan di Terengganu. Acara yang berprestij ini dianggap setaraf dengan Perlumbaan F1.

Selain Monsoon Cup dan ekuestrian, Terengganu turut pernah menganjurkan :-

• Perhentian Island Challenge
• International Motocross Championship
• Mini Bike Terengganu Challenge
• Terengganu Beach Extreme Challenge
• Kapas-Marang Interntional Swimathon

Generasi Ulul-Albab

Ulul-Albab telah disebut sebanyak 16 kali dalam Al-Quran. Ulul-Albab ialah golongan yang mampu menghafal 30 Juzuk Al-Quran dan memahami maknanya, mempunyai ilmu pengetahuan yang luas, mampu berfikir dan memerhati kejadian Allah melalui mata hati dan akal yang tajam serta mengambil iktibar daripadanya. Kerajaan Negeri Terengganu di bawah pimpinan bekas Menteri Besarnya, YAB Dato’ Seri Haji Idris Jusoh telah mengorak langkah melahirkan golongan Ulul-Albab yang bercirikan Quranik, Ensaiklopedik dan Ijtihadik dengan mewujudkan Sekolah Imtiaz. Empat buah sekolah terlah didirikan iaitu SM Imtiaz Kuala Terengganu, SM Intiaz Dungun, SM Intiaz Besut dan SM Intiaz Hulu Terengganu.

Terengganu juga pernah tercatat dalam Malaysia Book Of Record kerana menganjurkan Majlis Khatam Al-Quran beramai-ramai yang melibatkan 937 kanak-kanak tadika. Kanak-kanak yang berusia lima hingga enam tahun telah berjaya khatam al-Quran melalui Program Pintar Al-Quran di tadika Yayasan Islam Terengganu.

Masjid

Terengganu juga giat dalam usaha meningkatkan bilangan masjid di negeri tersebut. Kerajaan telah meluluskan usaha pembinaan 62 buah masjid termasuk Masjid Hadhari yang bernilai RM 10 juta.

Membudaya Islam Hadhari

Dalam usaha membudayakan Islam Hadhari di Terengganu, pelbagai langkah telah diambil oleh kerajaan. Antaranya ialah mengembalikan elaun kepada tahfiz dan guru al-Quran, memperkenalkan E-Munakahat, menaikkan elaun imam dan bilal, memberi ganjaran menunaikan haji kepada kakitangan kerajaan negeri, menganjurkan perkampungan Islam Hadhari, menyampaikan khutbah dengan bantuan multimedia dan membina pusat gadaian Islam.

“BANDAR WARISAN PERSISIR AIR”

Taman Tamadun Islam
Dalam usaha untuk menarik lebih ramai pelancong agar datang ke negeri Terengganu, kerajaan telah membangunkan sebuah taman pelancongan bertaraf antarabangsa. Taman ini telah menempatkan sebuah taman tema yang memperlihatkan kehebatan senibina Islam dengan pembinaan 21 buah replika monumen terkenal di seluruh dunia, pusat pemelajaran, pusat kebudayaan dan Masjid Kristal.

Bazar Warisan
Pembinaan Bazar Warisan di Kuala Terengganu juga telah memberi peluang kepada peniaga barangan tradisional seperti songket, batik, barangan tembaga, kraf tangan dan sebagainya untuk memasarkan produk mereka. Pembinanya yang bercirikan tradisional dan mewah bakal menjadi mercu tanda baru bagi Kuala Terengganu seterusnya menarik lebih ramai pelancong berkunjung ke bandar raya berkenaan.


“MEMAHAT SEJARAH, MENCIPTA TAMADUN”

Kejayaan Anak Terengganu, Kebanggaan Semua

Dua orang wira cilik dari Terengganu telah berjaya memenangi pingat emas dalam Kejohanan Formula Future Dunia di Catania Itali. Mohd Hanif Ramli dan Syazwan Muhd Nur Membuktikan bahawa jika diberi peluang yang sewajarnya, anak tempatan mampu menunjukkan sesuatu yang membanggakan kepada dunia. Anak kecil dari Tadika KEMAS Kuala Pueh, Nurul Syazwani Mohd Syukri juga telah membuktikan keupayaannya apabila menjuarai Pertandingan Story Telling Peringkat Kebangsaan.

Kejayaan yang dicapai oleh anak-anak Terengganu dari sekolah Jenis Kebangsaan (C) Chukai yang telah berjaya mengalahkan 100 buah sekolah dari 16 negara lain dalam Pameran Reka cipta Antarabangsa Seoul, Korea turut menjadi kebanggaan rakyat Terengganu. Kerajaan menyedari bahawa sekiranya lebih banyak peluang dan ruang diberikan kepada anak-anak tempatan untuk mendapatkan pendidikan dan latihan, sudah pasti lebih ramai rakyat Terengganu bakal mencipta sejarah masing-masing.

Akademi Pelayaran

Kerajaan juga telah merancang untuk membina sebuah Akademi Pelayan Pertama Malaysia yang bakal didirikan di Pulau Duyung. Kos pembinaan yang dijangkakan menelan belanja sebanyak RM 20 juta ini akan memberi manfaat yang besar kepada penduduk tempatan khususnya dan rakyat Malaysia amnya dalam usaha melahirkan pelayar yang bertaraf dunia.

Galeri Dasar Laut

Di Pulau Bidong pula, sebuah galeri dasar Laut yang pertama di Asia telah dibina. Selain menjadi daya tarikan pelancong, ia bakal menjadi lokasi menyelam skuba yang terkemuka.


KERAJAAN PRIHATIN, RAKYAT SEJAHTERA


KEMUDAHAN AWAM

Bagi memberi lebih kemudahan kepada rakyat Terengganu, Kerajaan juga telah menjalankan beberapa usaha lain termasuk pembesaran Lapangan Terbang Sultan Mahmud. Selain itu Pusat Sains Dan Kreativiti Terengganu juga telah didirikan bagi membudayakan masyarakat tempatan dengan sains dan teknologi. Kerajaan juga telah memperuntukkan sejumlah RM 3.4 juta untuk tujuan pengubahsuaian Masjid Zainal Abidin. Projek Lebuh raya Pantai Timur dari Kuantan ke Kuala Terengganu pula diteruskan dengan anggaran kos sebanyak RM 2.1 bilion. Kompleks Sukan Gong Badak Juga telah didirikan atas inesiatif kerajaan bagi memberi kemudahan sukan ekpada penduduk Terengganu. Kompleks ini meliputi stadium utama, stadium tertutup dan padang latihan.

PROGRAM BASMI KEMISKINAN

Kerajaan telah memperkenalkan budaya BCL (Beri, Cipta dan Laksana) dalam usaha pembasmian kemiskinan di Terengganu. Terenggannu telah muncul sebagai negeri contoh dalam pelaksanaan program-program pembasmian kemiskinan yang melibatkan peningkatan taraf ekonomi, pendidikan, kemudahan asas serta merubah pemikiran golongan miskin.

Keluarga miskin tegar juga diberi bantuan tambahan makanan seimbang. Keutamaan diberi kepada miskin tegas yang tua, uzur, cacat dan ibu tunggal. Bantuan sebanyak RM 77 setiap bakul telah disumbangkan kepada golongan berkenaan.

Program Cakna & Sayang telah dilancarkan bagi memastikan matlamat Miskin Tegar Sifat pada 2020 akan tercapai. Pelaksanaan program ini adalah berasakan konsep Mentor-Mentee yang mana Mentor terdiri daripada pergerakan profesional dan badan NGO manakala Mentee pula ailah golongan miskin yang dikenal pasti kerajaan negeri.

Bantuan dalam bentuk rumah juga telah dilaksanakan oleh pihak kerajaan. Bantuan bagi rumah baru dinaikkan dari RM 15,170 kepada RM 18,000. Kadar baik pulih rumah pula naik dari RM 5190 kepada RM 8000 sebuah.

PENDIDIKAN

Kerajaan juga telah menyediakan kadar bantuan untuk latihan kemahiran maksimum RM 10,000 untuk setiap pelatih dan pendidikan sebanyak RM 500 bagi setiap pelajar. Kadar bantuan meliputi kursus Perubahan Sikap/ Motivasi/Pembangunan Insan meliputi RM 2,000 bagi setiap peserta.

MRSM Besut dan Dungun yang telah ditutup oleh pentadbiran terdahulu telah dibuka semula untuk memberi peluang kepada lebih ramai pelajar yang berpotensi mendapatkan mutu pendidikan yang lebih baik.

Kerajaan juga telah berjaya meningkatkan bilangan pelajar yang mengikuti kursus latihan di Terengganu Advanve Technical Institute (TATI) yang merosot 10% pada tahun 2000 kepada 114% pada tahun 2004. Selain itu bagi meningkatkan mutu pengajaran, seramai 30 orang guru melalui program Schoolwide Enrichment Model (SEM) telah dihantar ke Amerika Syarikat bagi mempelajari teknik ‘belajar itu menyeronokkan’.

Kerajaan juga telah bersungguh-sungguh untuk meningkatkan taraf pendudukan dengan mewujudkan 4 buah universiti di Terengganu. Empat buah universiti tersebut ialah :-
1. Universiti Darul Iman Malaysia (UDM)
2. Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
3. Universiti Teknologi MARA Kampus Bukit Besi (UiTM)
4. Kolej Universiti TATI

Terengganu juga telah diberi bantuan tambahan kepada dua buah sekolah elit iaitu SMK Lembah Bidong dan SMK Mak Lagam. Sekolah-sekolah ini akan mendapat tambahan peruntukan sebanyak RM8 juta.

Terletak di Kolej Seri Iman, Kuala Terengganu, sebuah Pusat bahasa telah dibangunkan iaitu Pusat Bahasa Terengganu. Pusta ini dibina bagi memastikan rakyat Terengganu berpeluang mempelajari pelbagai jenis bahasa perantaraan global seperti Bahasa Inggeris, Arab, Mandarin, Itali dan Perancis.


MENAIKKAN TARAF EKONOMI

Bantuan dalam bentuk pembiayaan projek individu dan berkelompok juga telah diusahakan oleh pihak kerajaan dalam rancangannya membasmi kemiskinan tegar di Terengganu. Pemohon berpeluang mendapat bantuan maksimum sebanyak RM 10,000 bagi menjayakan projek mereka. Skop atau jenis projek merangkumi projek yang berasas sumber asas tani, projek peniagaan kecil-kecilan dan projek yang berasaskan aktiviti perkhidmatan.

MENAIKKAN KUALITI MODAL INSAN

Terengganu juga telah memperkenalkan e-FARM yang merupakan program pembangunan tenaga manusia. Program ini disediakan khusus bagi graduan menganggur untuk mendapat peluang pekerjaan secara kontrak dengan Syarikat Kerjasama Kerajaan Negeri Multimedia Synergy Corporation.

Bagi meningkatkan tahap kemahiran golongan yang telah bekerja, satu program latihan belajar sambil bekerja turut diperkenalkan kerajaan di Terengganu yang diberi nama T-Gas. Program ini memberi bantuan kewangan dan pelajar yang terpilih akan melanjutkan kursus mereka ke Arab Saudi.

Sebuah pusat latihan Teknikal Avionik telah dibina di Wakaf Tapai Marang. Pusat ini bermatlamat melatih pekerja mahir dalam bidang aeroangkasa, pembangunan teknologi Avionik dan memberi pendedahan kepada pelatih dalam industri berteknologi tinggi.

Selain itu juga pegawai kerajaan juga didedahkan dengan pelbagai kursus bagi melengkapkan diri dengan ilmu yang mencukupi bagi menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik kepada rakyat Terengganu. Antara langkah yang diambil bagi membentuk pekerja yang lebih baik ialah mewajibkan mereka berkursus minimum 8 hari setahun, memperkenalkan SMS dalam pentadbiran, Budaya Kerja 24x7, memberi elaun lebih masa, menghapuskan portfolio pentadbiran awam dan memperkenalkan Training, Empowerment/Enrichment, Reward dan Shoot (TERs) iaitu latihan pengurusan sumber manusia.fff

1 ulasan:

insidewinme berkata...

Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu